Få inspiration til din praksis. Sputnik tilbyder gratis temaaftener for fagfolk fire gange om året.
Bliv inviteret til næste temaaften
Tilmeld dig vores nyhedsbrev – så får du en direkte invitation, når vi udbyder næste temaaften.
Er du gået glip af en temaaften?
Kursuscenter Sputnik tilbyder skræddersyede kurser og oplæg.
Tidligere temaaftener
- Børneinddragelse og strukturerede børnesamtaler (april 2024)
Inddragelse af barnets og den unges stemme. Hvornår er en samtale struktureret? Redskaber til forberedelse. Barnets parathed til at indgå i samtalen. Konkrete samtaleredskaber og eksempler på spørgsmål - Tilknytning og tilknytningsforstyrrelser (april 2024)
Viden om tilknytning hos udsatte børn og unge. De fire tilknytningsmønstre og deres udtryk. Situationer, der aktiverer tilknytningsadfærd. Tilknytnings betydning for udvikling af mentaliseringsevnen. - Masking hos børn og unge med autisme (april 2024)
Hvor og hvordan optræder masking? Konsekvenser af masking-adfærd og kamouflage-strategier. Hvornår er strategien hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig? - ADHD og belastningsreaktioner (februar 2024)
Temaaftenen dykkede ned i diagnosekriterier og udtryk ved ADHD hos børn og unge. Viden om børn og unge med belastningsreaktioner Hvad viser barnet med sin adfærd? Hvilke tilgange kan være nyttige? V. Psykolog Charlotte Frølund Buch Hansen. - Skizofreni og psykoser (februar 2024)
Viden om skizofreni-diagnosen og forskellige psykosetyper. V. Anders Kirstein, Psykolog, underviser, supervisor og VISO-specialist i Kursuscenter Sputnik. Se evt. kursus i skizofreni og psykoser. - Autisme og spiseforstyrrelser (februar 2024)
Temaaftenen giver viden om spiseforstyrrelser som en belastningsreaktion og som ledsager til autismediagnosen. V. Gunnar Dehn, Pædagogisk konsulent og VISO-specialist i Kursuscenter Sputnik. Se evt. grundkursus i psykisk lidelse. - Ensomhed i et autismeperspektiv (november 2023)
Viden om ensomhed og isolation blandt unge med autisme og bud på, hvordan vi kan pege mod mulige fællesskaber. V. Gunnar Dehn, Pædagogisk konsulent og VISO-specialist i Kursuscenter Sputnik.
- Selektiv mutisme: Når den unges stemme forsvinder (august og september 2023)
Temaaftenen giver viden om unge, som har symptomer svarende til selektiv mutisme og udviklingsforstyrrelser, herunder autisme. V. Psykolog Nælde Krake.
Se evt. kursus i selektiv mutisme, autisme og social angst.
- Masking hos børn og unge med autisme (juni 2023)
Masking er en kompenserende strategi, som børn og unge med autisme kan anvende for at tilpasse sig deres omgivelser. Oplægget giver viden om masking samt eksempler og perspektiver på hvor og hvordan masking optræder. V. Psykolog Anders Rane Kaalund-Brok. Book oplæg om masking. - Traumer og posttraumatisk udvikling (marts 2023 i Hillerød).
Viden om traumer hos børn og unge og inspiration til traumebevidst praksis. - PDA og kravundgående adfærd (november 2022) – Udbydes også som webinar
Viden om PDA-profilen hos børn og unge / Bud på hvor nej’et kommer fra, og hvordan vi kan forstå kravundgående adfærd / Metoder og tilgange til at arbejde med PDA. - Konflikthåndtering og diagnoser (september 2022)
Hvad er der på spil, når barnet/den unge går i affekt? Hvordan forbereder vi os som fagpersoner på konflikt? Hvordan kan vi bruge mentalisering og de eksekutive funktioner til at forstå, forebygge og håndtere konflikter? Se konflikthåndteringskursus. - Masking og autisme, temaaften for forældre (maj 2022)
Masking er en kompenserende strategi, som børn og unge med autisme kan anvende for at tilpasse sig deres omgivelser. Oplægget giver viden om masking samt eksempler og perspektiver på masking. V. Psykolog Anders Rane Kaalund-Brok. - Personlighedsforstyrrelse med fokus på borderline hos unge (maj 2022)
Temaaftenen giver viden om diagnosen emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse af borderline-typen. Herudover tilbyder psykolog Søren Bjørn Larsen hjælpsomme opmærksomheder i arbejdet med unge og voksne med borderline og en kort introduktion til mentaliserende tilgange.
Se evt. grundkursus i psykisk lidelse. - Traumer og posttraumatisk udvikling (oktober 2021)
Bliv klogere på den nyeste traumeforskning og få redskaber til, hvordan du møder børn og unge med traumer i din praksis. V. psykologer Charlotte Buch og Selma Quist-Møller. - Faldgruber og guldgruber i pædagogisk ledelse (juni 2021)
Genkendelige fortællinger og billeder om det personlige lederskab. Oplægsholderen sætter ord på tvivl, handlekraft, positioner og utilsigtede reaktioner på det, vi sender ud. Oplægget indeholder tilgange til, hvordan man kan nuancere sin lederstil. Det er samtidig en forsmag på Sputniks pædagogiske lederuddannelse. - De tre A’er og mentalisering (april 2021)
De 3 A’er er tre følelsesmæssige kompetencer, som er afgørende i børn og unges psykologiske udvikling. Børn og unge med autisme, ADHD eller tilknytningsforstyrrelser er ofte udfordrede på netop disse kompetencer. - Dynamikker i familien og andre relationer (november 2020) – Læs om vores familierådgivning
Hvordan kan vi forstå uhensigtsmæssige dynamikker? Hvordan kan vi identificere dem, når de opstår? Og hvilke greb kan vi bruge til at komme ud af dem? - Gaming blandt børn og unge (februar 2020)
Bliv klogere på hvilken betydning gaming har for børn og unges udvikling, og få råd til, hvordan du som fagperson kan håndtere børn og unges problemer med computerspil i hverdagen. - Skizofreni og psykoser blandt unge (december 2019)
Skizofreni bryder typisk ud i ungdomsårene og kan have forskellige ekspressive udtryk, herunder psykotiske symptomer. Denne temaaften giver en indføring i skizofreni med særligt fokus på unge.
Se evt. kursus om skizofreni og psykoser - Sansernes betydning for udvikling og trivsel (september 2019)
Bliv klogere på, hvordan vanskeligheder med sansebearbejdning og arousalregulering identificeres samt indblik i interventionsstrategier i barnets/den unges hverdag. - Hvor kommer nej’et fra? (maj 2019) – Se mere og book et lignende oplæg
Hvordan kan vi forstå og arbejde med den rigiditet, vi af og til møder hos børn og unge med autisme og/eller ADHD - Det nye diagnosesystem (januar 2019)
Hvad går det nye diagnosesystem ud på, og hvad er baggrunden for ændringerne? Hvilken effekt vil det have, og hvad gør det for vores arbejde med og omkring børn og unge? - Narrative redskaber (november 2018)
Sociale historier, tegneseriesamtalen og pralebogen er narrative redskaber, der kan hjælpe børn og unge med udviklingsforstyrrelser til bedre at forstå og håndtere vanskelige situationer. - Mentalisering (september 2018) – Se mere og book et lignende oplæg
En temaaften med fokus på evnen til mentalisering, og hvordan man kan hjælpe børn og unge med nedsat mentaliseringsevne, uanset om de har autisme, ADHD eller tilsvarende udfordringer. - Unge voksne og deres netværk (maj 2018)
Metoder i netværkssamarbejdet, herunder fokus på: selvbestemmelsesret og (u)myndighed, kronologisk alder og modenhedsalder samt pædagogiske tilgange til forældresamarbejde. - Medborgerskab og antiskolekultur (februar 2018)
Temaaften om udsatte og marginaliserede unge. - Spiseforstyrrelser og selvskade (september 2017)
Viden om spiseforstyrrelser og selvskade, pædagogiske metoder i arbejdet, inddragelse af netværk. - Psykoedukation og identitet (maj 2017)
Hvad skal der til for at kunne udføre psykoeduktation og hvordan kan man gribe det an? Hvad betyder psykoedukation for hhv. opbygning af identitet samt mestring og ansvarsfølelse? - Forældresamarbejde i autismefeltet (december 2016)
Tilgange, redskaber og samtaleteknikker i familiearbejde, hvordan er livet for forældre til børn med autisme og psykiske vanskeligheder, når forældresamarbejdet bliver en udfordring.