Konflikthåndtering er en naturlig del af skolemiljøet, og god konflikthåndtering kan både fremme et positivt læringsmiljø og samtidig hjælpe eleverne med at udvikle vigtige sociale kompetencer. I dette indlæg vil vi dykke ned i emnet “konflikthåndtering i skolen” og give dig som lærer eller pædagog nogle nyttige redskaber og tips til at håndtere konflikter.
Hvad er konflikthåndtering i skolen?
Konflikthåndtering i skolen handler om at identificere, forstå og løse konflikter på en måde, der er konstruktiv og gavnlig for alle involverede parter. Det er vigtigt at skabe et miljø, hvor eleverne føler sig trygge og respekterede, og hvor konflikter ses som en naturlig del af interaktionen, der kan løses med de rette strategier.
En væsentlig del af arbejdet med konflikthåndtering i skolen handler derfor også om forebyggelse af konflikter gennem tydelighed, struktur og kommunikation.
Hvorfor er konflikthåndtering vigtig?
Konfliktforebyggelse og konflikthåndtering i skolen er afgørende af flere grunde:
- Skaber et positivt læringsmiljø: Når konflikter håndteres konstruktivt, forbedres klassens atmosfære, hvilket gør det lettere for eleverne at fokusere på deres læring.
- Fremmer sociale færdigheder: Eleverne lærer vigtige livskompetencer som empati, kommunikation og problemløsning.
- Reducerer stress: Både for lærere og elever, når konflikter håndteres på en god måde.
Tips og redskaber til konflikthåndtering i skolen
Vi har her givet nogle bud på konkrete steder at starte i dit daglige arbejde for at håndtere konflikter i skolen:
1. Tydelighed og struktur
Struktur og tydelighed er genvejen til god klasseledelse og dermed også forebyggelse af konflikter. Mange konflikter i skolen opstår, fordi eleverne ikke kender rammen eller ikke får understøttet deres eksekutive funktioner ift. at gøre det, der forventes af dem. En tydelig, visuel dagsorden for, hvad der skal ske, og hvor længe det skal vare, kan gøre underværker både i timen og i frikvarteret.
2. Skab klare regler og forventninger
Forebyg konflikter ved at etablere klare regler og forventninger for adfærd i klassen. Diskuter reglerne med eleverne, så de selv er med til at sætte ord på, hvordan man kan være en god ven og sige svære ting på en god måde.
3. Emotionel regulering
Tal med eleverne om teknikker til emotionel regulering, såsom dybe vejrtrækninger eller korte pauser, når de føler sig overvældede af følelser. Dette kan hjælpe dem med at håndtere deres reaktioner bedre i konfliktfyldte situationer. Når eleverne selv får redskaber til at regulere frustration og vrede, får de flere handlemuligheder i de svære situationer.
4. Fælles problemløsning
Involver eleverne i at finde løsninger på konflikten. Dette kan gøres gennem diskussioner, hvor begge parter får mulighed for at komme med forslag til, hvordan problemet kan løses. Denne metode fremmer samarbejde og ejerskab over løsningen.
5. Konfliktløsning gennem mediering
Mediering er en konflikthåndteringsmetode, hvor en neutral tredjepart (f.eks. en lærer eller pædagog) hjælper de involverede børn med at finde en gensidig acceptabel løsning. Dette kan være særligt nyttigt i mere komplekse konfliktsituationer eller til efterbearbejdning og læring i konflikten.
Vil du vide mere?
Konflikthåndtering i skolen er en afgørende færdighed, der kan forbedre både læringsmiljøet og elevernes personlige udvikling. Pædagogisk konsulent og VISO-specialist Marianne Nilsson holder praksisnære kurser om temaet, hvor du får et væld af redskaber og forståelser med hjem. Hun har 20 års erfaring som folkeskolelærer, inklusionslærer og speciallærer og er desuden uddannet cand.pæd.soc.
”Skulderklap til struktureret undervisning, der hjælper mig i forståelse af min opgave.”
– Deltager på kursus i konflikthåndtering.
Kontakt os
Få et uforpligtende tilbud på et kursus i konflikthåndtering, hvor vi kommer til din skole, KKFO eller daginstitution:
Leder af Kursuscenter Sputnik, Lene Holst Holmgård, LHO@skolensputnik.dk, 41 78 31 01