Uddrag fra artikel fra Københavns Kommune.
Et hold af faste medarbejdere fra Københavns Kommunes Center for Autisme og Specialpædagogik (CAS) har netop afsluttet ”Metodeforløb om neuroudviklingsforstyrrelser og komorbiditet”.
En af idéhaverne bag uddannelsen er Trine Isling Hansen, socialfaglig konsulent i CAS. Hun fortæller, hvorfor de i centeret så et behov for netop denne uddannelse.
”Det hele hænger sammen med den specialisering, der sker i borgercentret, hvor CAS formelt har fået autisme som målgruppe. Der opstår et behov for at blive skarpere på diagnosen og samtidig fokusere mere på metoder. Vi ønsker, at medarbejderne får et fælles sprog om den meget komplekse borgergruppe, der bor i CAS. Det er vigtigt, at vi forstår hinanden, når vi taler om borgernes udfordringer og trivsel.”
Praksisnær undervisning
Uddannelsen består af i alt 5 dage, som har fokus på autisme, ADHD og udviklingshæmning. Borgerne i CAS har meget komplekse problemstillinger, og det stiller store krav til medarbejdernes faglighed. Pædagog i CAS 2, Janus Andersen Sepstrup lægger vægt på det praksisnære element i uddannelsen:
”Det er rigtig dejligt at få lov at arbejde metodisk med sin egen praksis. Det er motiverende at dykke ned i metodekataloget og bringe det i spil ift. vores borgere, det gør det ekstra relevant og også langt lettere at implementere. Fx brugte vi tid på at gennemgå en risikovurdering for en aktuel borger, og på den måde får vi et fysisk output med hjem, som vi kan prøve af med det samme,” fortæller Janus Andersen Sepstrup.
Janus var på det andet hold fra Københavns Kommune, som gennemfører uddannelsen.
Læs hele artiklen om CAS-uddannelsen
Artikel hos Københavns Kommune: Uddannelsen giver os et fælles fagligt sprog
Metodeforløb om neuroudviklingsforstyrrelser og komorbiditet
Metodeforløbet består af 5 kursusdage med fokus på autisme, ADHD og udviklingshæmning. Uddannelsen tilbyder metoder, der er effektfulde for borgere med kombinationer af disse diagnoser i en vekselvirkning mellem teori og praksis.
Deltagerne får:
- Viden om neuroudviklingsforstyrrelser og komorbiditet med særlig fokus på det autistiske spektrum.
- Et overblik over tilgængelige metoder, som giver mulighed for at vælge en passende tilgang og argumentere for den.
- En grundforståelse af den rehabiliterende tilgang og redskaber til at arbejde med indefra-perspektivet hos borgere med autisme og lavt funktionsniveau.
- Konkret træning i at arbejde med sensoriske metoder, strukturredskaber, visuelle redskaber og mentaliseringsmetoder.
- Et fremtidsværksted, som hjælper til at implementere metoder og fælles sprog i hverdagen efter kurset.
- Fysiske redskaber med hjem i tasken.
Undervisere
Charlotte Buch, autoriseret psykolog med 2-årig efteruddannelse i systemisk narrativ teori og praksis fra Metalog. Charlotte har arbejdet i 25 år med børn og unge med særlige behov. Hun har særlig faglig viden om autisme, ADHD og udviklingshæmning og er til daglig psykolog i Skolen Sputnik.
Anders Guldagger, pædagogisk konsulent og VISO-specialist i Kursuscenter Sputnik. Uddannet lærer med systemisk-narrativ efteruddannelse og lederuddannelse. Anders har 20 års erfaring med børn og unge med særlige behov. Han underviser fast på grundkurser i autisme og grundkurser i mentalisering samt på skræddersyede kurser.
Vil du vide mere?
Kontakt leder af Kursuscenter Sputnik
Lene Holst Holmgård
Tlf. 41 78 31 01
Mail: LHO@skolensputnik.dk