Pædagogisk bagdør månedens redskab

Hvad er en pædagogisk bagdør?

En bagdør er et pædagogisk redskab, der kan være med til at forebygge konfliktsituationer, fordi barnet/den unge får mulighed for at forlade svære situationer på en god måde.

Redskabet har god effekt hos børn og unge med særlige behov fx autisme og/eller ADHD.

Download månedens redskab: Pædagogisk bagdør

En gensidig aftale

En bagdør er en aftale, barnet/den unge har lavet med den voksne, som man kan bruge til at trække sig, hvis en situation er ved at blive uoverskuelig.

Med bagdøren er det barnets/den unges aktive valg at træde ud af en aktivitet og også at deltage igen. Dermed er bagdøre ikke effektive i sig selv, men kun som følge af arbejde med valg og medansvar.

Eksempler på bagdøre:

  • Gå en tur rundt om bygningen
  • Tegne lidt
  • Trække sig til en afskærmet plads
  • Spille et spil på telefonen

En del af Sputniks Specialpædagogiske Toolbox

Bagdøre er redskab nr. 16 i Sputniks Specialpædagogiske Toolbox – en samling af 32 gennemarbejdede, pædagogiske redskaber, som er nemme at omsætte i det specialpædagogiske og behandlingsmæssige arbejde.

Specialpædagogisk Toolbox

Gå til Sputniks Specialpædagogiske Toolbox

Se flere månedens redskaber

Dyk ned i vores fulde arkiv af månedens redskaber, eller hop direkte videre til:

Dagshjælperen månedens redskab

Dagshjælperen

Strukturredskab

Et pædagogisk redskab til at få struktur og forudsigelighed på dagen, som er særligt effektiv for børn og unge med autisme og ADHD.

Tegneseriesamtalen månedens redskab

Tegneseriesamtalen

Narrativt redskab

Et visuelt pædagogisk redskab, der ved hjælp af enkle symboler og tegninger understøtter børn og unges mentaliseringsevne.