Systemisk-narrativ uddannelse
En 1-årig efteruddannelse for ambitiøse lærere, pædagoger, socialrådgivere, vejledere og lignende faggrupper, der ønsker at styrke deres faglighed, refleksionsniveau og specialpædagogiske kompetencer.
Specialpædagogik i praksis
Vi tager udgangspunkt i din dagligdag og giver et boost til din faglighed. Konkrete cases, eksempler og nye redskaber kobles til systemisk og narrativ teori, og du får sprog til at reflektere over dine pædagogiske metoder. Det gennemgående kodeord for efteruddannelsen er praksisnær.
Mit professionelle og faglige niveau er blevet hævet, og jeg er blevet mere bevidst om, at der ikke bare er én sandhed, men at helhedsperspektivet er vigtigt. På den måde går uddannelsen også ind personligt og udvikler dig som menneske og lærer dig at se tingene på en anden måde.
– Michelle Kürstein, pædagog, Københavns Kommune og tidligere kursist.
Du får på systemisk-narrativ efteruddannelse:
- Grundig faglig opkvalificering med udgangspunkt i nyeste forskning i systemisk-narrativ teori.
- Evidensbaserede pædagogiske metoder, som har vist gode resultater for børn, unge og voksne med særlige behov, herunder målgrupper inden for AKT, ADHD, autisme og psykisk sårbarhed.
- Færdigheder til at opbygge relationer som et socialpædagogisk og behandlingsmæssigt redskab samt evne til at positionere dig i et team.
- Indsigt i mentalisering som pædagogisk redskab.
- Styrkede kompetencer til familiearbejde, statusmøder og netværksmøder.
- Mulighed for at reflektere over din egen praksis og udvikle dig fagligt og personligt.
- Netværk med andre engagerede fagfæller på specialområdet.
Vi forventer, at du forsøger at omsætte uddannelsens indhold i din dagligdag imellem de planlagte moduler for at få det fulde udbytte af den systemisk-narrative uddannelse.
Vi arbejder aktivt med learning transfer – at omsætte uddannelsen i praksis – og alle metoder tager udgangspunkt i praksis.
Det siger tidligere deltagere >>>
Indhold
Den systemisk-narrative uddannelse er bygget op af seks moduler, som hver består af to sammenhængende kursusdage.
Modul 1: Systemisk og narrativ tænkning, metode og redskaber
Introduktion til de systemiske og narrative teorier. Vi tager et dyk ned i værktøjskassen og ser på de konkrete redskaber, vi kan hente fra den systemiske og narrative tradition, f.eks. narrative og eksternaliserende samtaler, bevidning og mange flere.
Modul 2: Mentalisering
Vi arbejder med mentalisering, mentaliseringssvigt og pseudomentalisering, både hos målgruppen og os selv. Hvordan kan vi kvalificere vores arbejde ved at blive klogere på de mentale tilstande hos os selv og hinanden? Og hvordan trænes mentaliseringsevnen? Herudover ser vi på, hvordan mentalisering kobler sig til tilknytning.
Modul 3: Narrative tilgange til relationsarbejde og familiearbejde
Vi tager et dyk ned i narrativ pædagogik og psykologi og arbejder med centrale narrative redskaber og deres betydning for relationsarbejde og familiearbejde. Vi kommer bl.a. omkring identitet og fortælling, bevidning og eksternalisering. Herudover vil vi arbejde med narrativ og æstetisk dokumentation som inspirerende fremstillingsformer. Modulet indeholder desuden konkrete redskaber til familiebehandling med et narrativt afsæt.
Modul 4: Positionering, teamforståelse og relationskompetence
Vi gennemgår begreber som metakompetence, positionering og domæneteori og laver øvelser med afsæt i begreberne.
Vi ser desuden på dynamikker i teams, selvledelse og gruppeledelse. Hvilke roller tager jeg selv i et team, og hvilke får jeg tildelt? Hvordan kan vi skabe forandringer i et team?
Vi kigger på de adskillelsesevne, alenethedsevne og abstraktionsevne som grundlag for relationskompetence og beskæftiger os med den professionelle forholdemåde.
Modul 5: Diagnoseforståelse og inklusion
Forståelse af diagnosers påvirkning på samfundet og den enkelte. Hvordan kan vi arbejde med inklusion på både normal- og specialområdet? Hvilke redskaber kan vi benytte i samarbejdet med børn, unge og voksne med gennemgribende udviklingsforstyrrelser og komorbiditet?
Modul 6: Professionel identitet og forankring i praksis
Deltagerne arbejder med professionel identitet ud fra en narrativ forståelse. Vi ser på, hvad der har værdi for os som professionelle, og vi arbejder med ”at forholde os til, hvordan vi forholder os”. Temaet om professionel identitet trækker tråde tilbage til mentaliserings- og positioneringsbegreberne og styrker dermed det kritiske perspektiv på eget virke.
På den sidste uddannelsesdag bindes uddannelsens temaer sammen, og vi fejrer uddannelsens afslutning med et glas bobler.
Har du spørgsmål?
Vi er her for at hjælpe dig. Kontakt leder Lene Holmgård på 41 78 31 01, LHO@skolensputnik.dk
Systemisk-narrativ uddannelsesramme
Det systemisk-narrative er uddannelsens teoretiske afsæt. Det betyder, at du får mulighed for at reflektere over og udfordre din egen praksis. Systemisk-narrativ uddannelse giver dig redskaber til:
- at kunne skabe nye fortællinger om dig selv og din målgruppe
- at kunne bedrive selvledelse i en lærende organisation
- at kunne analysere din position og bruge den professionelt
- at kunne se helheder og sammenhænge
- at kunne analysere, opstille hypoteser og intervenere efter dem
- at turde blive klogere på dine og andres valg og fravalg hver dag
Form
Uddannelsen består af oplæg, diskussion, gruppearbejde og refleksion. Du bliver desuden tilknyttet en læsegruppe/netværksgruppe, der mødes én gang mellem hver uddannelsesdag.
Undervejs på uddannelsen skriver du to mindre refleksionsopgaver, som hjælper med at omsætte uddannelsens begreber på konkrete cases.
For at bestå uddannelsen og modtage kursusbevis, skal du fremmøde på mindst 75 % af kursusdagene.
Hvem er systemisk-narrativ uddannelse for?
- Lærere, herunder speciallærere, AKT-lærere og folkeskolelærere
- Pædagoger, herunder socialpædagoger, inklusionspædagoger og skole- og fritidspædagoger
- Socialrådgivere, vejledere, familierådgivere, sundhedspersonale og andre med interesse for specialområdet.
Se evt. også Pædagogisk lederuddannelse – en lederuddannelse med systemisk-narrativt afsæt.
Hvad får arbejdspladsen ud af at sende mig på systemisk-narrativ efteruddannelse?
- Jeg får øget mit faglige niveau og evne til at reflektere over pædagogiske valg.
- Jeg kan tilrettelægge en mere specialiseret indsats for brugerne af vores tilbud.
- Jeg får ny viden om de mest almindelige diagnoser, som jeg kan dele med kollegerne.
- Jeg får nye redskaber i det pædagogiske arbejde, som jeg kan dele med kollegerne.
- Jeg får nye metoder til netværkssamarbejde og teamsamarbejde.
- Jeg får mulighed for at arbejde med en case fra afdelingen i den afsluttende opgave.
Datoer
Systemisk-narrativ uddannelse udbydes 1-2 gange om året og løber over 6 moduler á 2 dage med ca. en måneds mellemrum.
Januar 2024
- Modul 1: d. 29.-30. januar 2024
- Modul 2: d. 4.-5. marts 2024
- Modul 3: 15.-16. april 2024
- Modul 4: 27.-28. maj 2024
- Modul 5: 19.-20. august 2024
- Modul 6: 23.-24. september 2024
Alle kursusdage ligger på mandage og tirsdage.
September 2024
Kursusdage følger. Det er allerede nu muligt at sikre sig en plads på september 2024-holdet.
Kursussted
Uddannelsen foregår i vores kursuscenter i København:
Hejrevej 43, 2400 København NV.
Vi har kursister fra hele landet. Der er gratis parkering, og vi bor lige ved Nørrebro Station med S-tog og Metro.
Pris
18.900 kr. ekskl. moms. Prisen inkluderer forplejning alle dage samt mulighed for morgenmad fra kl. 8.30. Ved flere tilmeldte fra samme institution får de efterfølgende deltagere 10 % rabat.
Ved behov er det muligt at opdele betalingen for uddannelsen i op til fire rater.
Hvis du bliver forhindret i at deltage, er det muligt at afmelde uden beregning frem til 30 dage før kursusstart.
Kontakt
Vi ved, det kan være en stor beslutning at vælge efteruddannelse. Du er meget velkommen til at ringe til os med spørgsmål, eller hvis du blot er i tvivl om, hvorvidt systemisk-narrativ uddannelse er noget for dig. Ring til:
- Leder af Kursuscenter Sputnik: Lene Holst Holmgård, 41 78 31 01, LHO@skolensputnik.dk
Undervisere på systemisk-narrativ uddannelse
Søren Bjørn Larsen
Autoriseret psykolog (cand.psych) og arbejder som supervisor, underviser og VISO-specialist i Kursuscenter Sputnik.
Søren er efteruddannet i narrativ teori og metode og har mange års erfaring med narrativ terapi, gruppeforløb og supervision. Han har desuden særlig faglig viden om psykiske lidelser, traume, stofbrug/misbrug og socio-emotionelle forstyrrelser.
Søren er sammen med Malik Alkendi gennemgående underviser og vært på uddannelsen.
Malik Alkendi
Uddannet lærer med systemisk-narrativ lederuddannelse. Til daglig pædagogisk konsulent, VISO-specialist og leder i Sputnik.
Malik har læst pædagogisk filosofi på DPU og er ved at gennemføre en diplom i ledelse. Han er velfunderet i den systemisk-narrative tradition, særligt inden for positionering, teamforståelse og de systemisk-narrative grundbegreber.
Malik er sammen med Søren Bjørn Larsen gennemgående underviser og vært på uddannelsen og omsætter den teoretiske viden til praksisnære redskaber.
Pia Laursen
Pia Laursen er psykolog (cand.psych) og arbejder som supervisor, underviser og ledelsescoach.
Pia har en 3-årog systemisk specialistuddannelse fra Milanoskolen i Italien og er specialiseret i systemisk-narrativ teori og metode samt diagnosefeltet.
Du får fornøjelsen af Pia tre af modulerne, hvor hun underviser i systemisk-narrativ teori og metode, mentalisering og positionering.
Charlotte Frølund Buch Hansen
Autoriseret psykolog (cand.psych) og arbejder som psykolog og underviser i Sputnik. Charlotte har en 2-årig systemisk efteruddannelse og har gennemført størstedelen af specialistuddannelsen i klinisk børnepsykologi. Har hele sit arbejdsliv beskæftiget sig med autisme, ADHD og udviklingshæmning og har udgivet flere artikler og bogkapitler om emnet.
Chalotte underviser på modulet om diagnoseforståelse og inklusion.