OBS: Efteruddannelsen har skiftet navn – se i stedet Specialpædagogisk Efteruddannelse.
Systemisk-narrativ uddannelse
En 1-årig specialpædagogisk efteruddannelse for ambitiøse lærere, pædagoger, socialrådgivere, vejledere og lignende faggrupper, der ønsker at styrke deres faglighed, refleksionsniveau og specialpædagogiske kompetencer.
Du får på systemisk-narrativ efteruddannelse:
- Grundig faglig opkvalificering med udgangspunkt i nyeste forskning i systemisk-narrativ teori.
- Evidensbaserede pædagogiske metoder, som har vist gode resultater for børn, unge og voksne med særlige behov, herunder målgrupper inden for AKT, ADHD, autisme og psykisk sårbarhed.
- Færdigheder til at opbygge relationer som et socialpædagogisk og behandlingsmæssigt redskab samt evne til at positionere dig i et team.
- Indsigt i mentalisering som pædagogisk redskab.
- Styrkede kompetencer til familiearbejde, statusmøder og netværksmøder.
- Mulighed for at reflektere over din egen praksis og udvikle dig fagligt og personligt.
- Netværk med andre engagerede fagfæller på specialområdet.
Vi forventer, at du forsøger at omsætte uddannelsens indhold i din dagligdag imellem de planlagte moduler for at få det fulde udbytte af den systemisk-narrative uddannelse.
Vi arbejder aktivt med learning transfer – at omsætte uddannelsen i praksis – og alle metoder tager udgangspunkt i praksis.
Det siger tidligere deltagere >>>
Indhold
Den systemisk-narrative uddannelse er bygget op af seks moduler, som hver består af to sammenhængende kursusdage.
Modul 1: Systemisk og narrativ tænkning, metode og redskaber
Introduktion til de systemiske og narrative teorier. Vi tager et dyk ned i værktøjskassen og ser på de konkrete redskaber, vi kan hente fra den systemiske og narrative tradition, f.eks. narrative og eksternaliserende samtaler, bevidning og mange flere.
Modul 2: Narrative tilgange til relationsarbejde og familiearbejde
Vi tager et dyk ned i narrativ pædagogik og psykologi og arbejder med centrale narrative redskaber og deres betydning for relationsarbejde og familiearbejde. Vi kommer bl.a. omkring identitet og fortælling, bevidning og eksternalisering. Herudover vil vi arbejde med narrativ og æstetisk dokumentation som inspirerende fremstillingsformer. Modulet indeholder desuden konkrete redskaber til familiebehandling med et narrativt afsæt.
Modul 3: Mentalisering
Vi arbejder med mentalisering, mentaliseringssvigt og pseudomentalisering, både hos målgruppen og os selv. Hvordan kan vi kvalificere vores arbejde ved at blive klogere på de mentale tilstande hos os selv og hinanden? Og hvordan trænes mentaliseringsevnen? Herudover ser vi på, hvordan mentalisering kobler sig til tilknytning.
Modul 4: Positionering, teamforståelse og relationskompetence
Vi gennemgår begreber som metakompetence, positionering og domæneteori og laver øvelser med afsæt i begreberne.
Vi ser desuden på dynamikker i teams, selvledelse og gruppeledelse. Hvilke roller tager jeg selv i et team, og hvilke får jeg tildelt? Hvordan kan vi skabe forandringer i et team?
Vi kigger på adskillelsesevne, alenehedsevne og abstraktionsevne som grundlag for relationskompetence og beskæftiger os med den professionelle forholdemåde.
Modul 5: Diagnoseforståelse og inklusion
Forståelse af diagnosers påvirkning på samfundet og den enkelte. Hvordan kan vi arbejde med inklusion på både normal- og specialområdet? Hvilke redskaber kan vi benytte i samarbejdet med børn, unge og voksne med gennemgribende udviklingsforstyrrelser og komorbiditet?
Modul 6: Professionel identitet og forankring i praksis
Deltagerne arbejder med professionel identitet ud fra en narrativ forståelse. Vi ser på, hvad der har værdi for os som professionelle, og vi arbejder med ”at forholde os til, hvordan vi forholder os”. Temaet om professionel identitet trækker tråde tilbage til mentaliserings- og positioneringsbegreberne og styrker dermed det kritiske perspektiv på eget virke.
På den sidste uddannelsesdag bindes uddannelsens temaer sammen, og vi fejrer uddannelsens afslutning med et glas bobler.
Har du spørgsmål?
Vi er her for at hjælpe dig. Kontakt leder Lene Holmgård på 41 78 31 01, LHO@skolensputnik.dk
Systemisk-narrativ uddannelsesramme
Det systemisk-narrative er uddannelsens teoretiske afsæt. Det betyder, at du får mulighed for at reflektere over og udfordre din egen praksis. Systemisk-narrativ uddannelse giver dig redskaber til:
- at kunne skabe nye fortællinger om dig selv og din målgruppe
- at kunne bedrive selvledelse i en lærende organisation
- at kunne analysere din position og bruge den professionelt
- at kunne se helheder og sammenhænge
- at kunne analysere, opstille hypoteser og intervenere efter dem
- at turde blive klogere på dine og andres valg og fravalg hver dag
Se evt. også Pædagogisk lederuddannelse – en lederuddannelse med systemisk-narrativt afsæt.
Hvad får arbejdspladsen ud af at sende mig på systemisk-narrativ efteruddannelse?
- Jeg får øget mit faglige niveau og evne til at reflektere over pædagogiske valg.
- Jeg kan tilrettelægge en mere specialiseret indsats for brugerne af vores tilbud.
- Jeg får ny viden om de mest almindelige diagnoser, som jeg kan dele med kollegerne.
- Jeg får nye redskaber i det pædagogiske arbejde, som jeg kan dele med kollegerne.
- Jeg får nye metoder til netværkssamarbejde og teamsamarbejde.
- Jeg får mulighed for at arbejde med en case fra afdelingen i den afsluttende opgave.
Datoer
Det nuværende hold følger nedenstående kursusdage.
For nye hold, se Specialpædagogisk Efteruddannelse.
September 2024 – Holdet er i gang
- Modul 1: 9.-10. september 2024
- Modul 2: 7.-8. oktober 2024
- Modul 3: 11.-12. november 2024
- Modul 4: 9.-10. december 2024
- Modul 5: 20.-21. januar 2025
- Modul 6: 24.-25. februar 2025
Kursussted
Uddannelsen foregår i vores kursuscenter i København:
Hejrevej 43, 2400 København NV.
Kontakt
Du er meget velkommen til at ringe til os med spørgsmål om efteruddannelse:
Lene Holst Holmgård
41 78 31 01
LHO@gmail.com
Undervisere på systemisk-narrativ uddannelse
Søren Bjørn Larsen
Autoriseret psykolog (cand.psych) og arbejder som supervisor, underviser og VISO-specialist i Kursuscenter Sputnik.
Søren er efteruddannet i narrativ teori og metode og har mange års erfaring med narrativ terapi, gruppeforløb og supervision. Han har desuden særlig faglig viden om psykiske lidelser, traume, stofbrug/misbrug og socio-emotionelle forstyrrelser.
Søren er sammen med Malik Alkendi gennemgående underviser og vært på uddannelsen.
Malik Alkendi
Uddannet lærer med systemisk-narrativ lederuddannelse. Til daglig pædagogisk konsulent, VISO-specialist og leder i Sputnik.
Malik har læst pædagogisk filosofi på DPU og er ved at gennemføre en diplom i ledelse. Han er velfunderet i den systemisk-narrative tradition, særligt inden for positionering, teamforståelse og de systemisk-narrative grundbegreber.
Malik er sammen med Søren Bjørn Larsen gennemgående underviser og vært på uddannelsen og omsætter den teoretiske viden til praksisnære redskaber.
Pia Laursen
Pia Laursen er psykolog (cand.psych) og arbejder som supervisor, underviser og ledelsescoach.
Pia har en 3-årog systemisk specialistuddannelse fra Milanoskolen i Italien og er specialiseret i systemisk-narrativ teori og metode samt diagnosefeltet.
Du får fornøjelsen af Pia tre af modulerne, hvor hun underviser i systemisk-narrativ teori og metode, mentalisering og positionering.