Specialistkursus for psykologer
5 dages psykologkursus om børns psykiske udvikling med cand.psych. og specialister Jesper Birck, Signe Hartvig Petersen og Camilla Schjørring. Kurset er forhåndsgodkendt til specialistuddannelsen for psykologer, børne- og ungemodulet. Underviserne præsenterer den nyeste viden på området fra tre forskellige teoretiske perspektiver og har et særligt fokus på udviklingsforstyrrelser, traumer og omsorgssvigt.
Kursets udbytte og formål
Du lærer om den normale sociale, emotionelle og kognitive udvikling hos børn og unge, om klassifikation af psykiske forstyrrelser og om forekomst, ætiologi og udviklingsforløb ved de mest almindelige udviklingsforstyrrelser:
Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed, Spektret af autismeforstyrrelser, Specifikke og generelle indlæringsvanskeligheder, Adfærdsforstyrrelser, Sociale funktionsforstyrrelser, Emotionelle forstyrrelser og Medfødt og erhvervet hjerneskade.
Kurset har et særligt fokus på traumer og tilpasningsreaktioner og afrundes med en narrativt funderet kursusdag om fortællingers betydning for udvikling af børns fornemmelse af identitet og handlekraft.
Overblik over de fem kursusdage

Dag 1-2: Medfødte og erhvervede hjerneskader, autisme og ADHD
⭐Underviser: Signe Hartvig Petersen, specialist i klinisk børneneuropsykologi. Børneneuropsykolog på Hjerneskadecenter Virum
- Medfødte og erhvervede hjerneskader. På dag 1 på kurset i ”Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser” vil vi dykke ned i den neurale udvikling i barnets udvikling og gennemgå de mest almindelige afvigelser i hjernens udvikling der kan medføre medfødte hjerneskader. Vi taler om prævalens, ætiologi og symptomer ved forskellige syndromer og forstyrrelser, samt ved mental retardering. IQ-begrebet og forståelse af funktionsniveau i hverdagen vil også blive berørt i forbindelse med kognitive udviklingsforstyrrelser.
- Vi taler om ,hvad der sker med et barns udvikling når der sker en skade i løbet af udviklingen. Det kan være stroke, TBI, tumor, betændelsestilstande eller anden sygdom. Forskellen på at få en hjerneskade som barn med en hjerne i udvikling, i forhold til voksen vil blive gennemgået, og undervisningen vil gennemgå faktorer der er afgørende for outcome i voksenalderen.
- Autisme og ADHD. Autisme og ADHD er nogle af de oftest forekommende børnepsykiatriske diagnoser, og på dag 2 af psykologkurset taler vi om den almindelige udvikling af sociale/kommunikative og opmærksomhedsmæssige evner.
- Første del af dagen fokuseres på forekomst, ætiologi og udviklingsforløb ved autismespektrumforstyrrelser, herunder normaludviklingen i forhold til sociale og kommunikative områder. Deltagerne vil blive introduceret for autisme og ADHD i diagnosesystemerne ICD-10 og ICD 11, og forskellene imellem de to udgaver. Følgende områder vil gennemgås: symptomer og diagnostik, ætiologi, differentialdiagnostik, komorbiditet og forskellige teoretiske forståelser af autismespektrumforstyrrelser. Undervisningen vil indeholde videoklip og diskussioner.
- Anden del af dagen fokuseres på forekomst, ætiologi og udviklingsforløb ved opmærksomhedsforstyrrelser, herunder normaludviklingen og det neurale grundlag for opmærksomhedsfunktioner. Undervisningen vil gennemgå diagnostik omkring opmærksomhedsforstyrrelser, komorbiditet og differentialdiagnostik til sociale funktionsforstyrrelser.
Dag 3-4: Emotionelle udviklingsvanskeligheder, tilknytning og traumer
⭐Underviser: Jesper Birck, specialist i klinisk psykologi og psykoterapi med højt specialiseret viden om børn og unge, der har oplevet traumer og omsorgssvigt.
- Dag 3 og 4 på psykologkurset i Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser dykker vi ned i de emotionelle udviklingsvanskeligheder med et særligt fokus på traumer.
- Undervisningen vil omhandle udviklings- og tilknytningsteori, præsentation af mentalisering og mentaliseringsudvikling, belyst fra forskellig empiri og teori – herunder samspillet mellem neurologisk udvikling og tilknytningsteori.
- Særlig opmærksomhed vil lægges på belastning og traumereaktioner efter omsorgssvigt, og de udviklingsmæssige forstyrrelser der kan komme heraf. Hvordan disse kommer til udtryk og hvorledes de kan beskrives som det udtryk en behandlingsindsats skal tilrettelægges ud fra.
- Kursusdagene giver viden om tilknytningsmæssige udtryk og afvigende udvikling i forhold til mentalisering og emotionel udvikling. Undervisningen vil inddrage perspektiver fra udviklingspsykopatpologi og give forståelser af traumer og tilpasningsreaktioner i kombination med de mest almindelige udviklingsforstyrrelser herunder ADHD, autisme, adfærdsforstyrrelser og belastningsreaktioner. Gennemgang af, hvordan man kan skelne mellem risiko- og beskyttelsesfaktorer/mekanismer i børn og unges udvikling.
- Desuden vil der arbejdes med ætiologiske betragtninger fra ICD-10 og 11. Vi vil tilegne os viden om arbejde med de komorbide udtryk på tværs af de almindelige udviklingsforstyrrelser. Herunder differentialdiagnostiske overvejelser mellem autisme og sociale funktionsforstyrrelser. Deltagerne vil opnå indsigt i at kunne vurdere, beskrive og formidle de udviklingspsykologiske vanskeligheder, der ses hos gruppen af støtte- og behandlingskrævende børn.
Dag 5: Fortællingers betydning for udvikling af børns fornemmelse af identitet og handlekraft – hvad er fordrende for børns udvikling af handlekraft og hvad kan være patologisk forstyrrende?
⭐Underviser: Camilla Schjørring, specialist i psykoterapi med børn og godkendt supervisor på specialistniveau. Underviser på DISPUK.
- Dag 5 på psykologkurset i Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser giver et narrativt blik på barnets udvikling.
- Dagen vil være en introduktion til betydningen af fortællinger for børns udvikling. Fortællinger som ikke opstår i et vakuum, men som opstår i de sociale sammenhænge, som barnet er en del af. Med dette ståsted fokuserer vi på identitet og udvikling, som noget, der skabes i omvejen ad den andens sprog. Hvad betydningsfulde voksne fortæller og måden de fortæller det på kan få stor betydning for, hvordan barnet kommer til at tænke, føle og handle i livet. Derfor bliver det vigtigt, at vi som voksne og fagpersoner omkring barnet, møder barnet på en måde, så enkelte (problemfyldte) fortællinger ikke bliver dominerende, men at der altid er mere og andet, som kan fortælles om barnet.
- Dagen vil byde på undersøgelse af fortællingers betydning i praksis samt konkrete narrative greb, som kan invitere til, at alternative fortællinger kan få saft og kraft i barnets liv. Samtidig vil vi have fokus på at kunne arbejde narrativt ind i den klassifikation, som er beskrevet i ICD 10 med et særligt fokus på autismespektrumforstyrrelse.
- Dagen består af oplæg og øvelser, hvor deltagerne får mulighed for at reflektere over egne erfaringer samt arbejdsmæssige erfaringer med dagens teoretiske pointer.
Undervisningsform
Oplæg, øvelser, videoklip og refleksion.
Varighed af specialistkurset:
Specialistkursus i “Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser” har en varighed på 30 undervisningstimer.
Undervisningen på psykologkurset er fordelt på 5 dage fra 9.00-16.00
Målgruppe
Kurset ”Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser” er for psykologer og er forhåndsgodkendt til at tælle med 30 timers teori til specialistuddannelsen for psykologer under børne- og ungemodulet.
Kurset i barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser retter sig primært mod autoriserede psykologer og psykologer under specialistuddannelse. Kurset er primært orienteret imod supervision af andre faggrupper.
Deltagerantal på psykologkurser
Der tillades maks. 35 deltagere på specialistkurset.
Mindst 75 % af deltagerkredsen på kurset skal være psykologer eller læger samt andre akademikere med relevant uddannelse ift. psykologkursets indhold for at leve op til reglerne for kurser til specialistuddannelsen for psykologer.
Skriv til os for at spørge til evt. dispensation, hvis du ikke er uddannet psykolog.
Forhåndsgodkendt til specialistuddannelsen for psykologer
Kurset er forhåndsgodkendt til specialistuddannelsen af Dansk Psykolog Forening, børne- og ungemodulet.
Vær venligst opmærksom på, at der er et fremmødekrav for alle 30 timer, for at kurset kan godkendes til specialistuddannelsen hos Dansk Psykologforening. Tilmeld dig venligst med dit fulde navn, da vi indsender deltagerliste til Dansk Psykologforening efter endt kursus.
Tag “Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser” som en del af børne- og ungemodulet
Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser (30 timer) er ét af de faste elementer i børne- og ungemodulet (tidligere børnemodulet) på specialistuddannelsen for psykologer.
Krav til børne- og ungemodulet omfatter, udover kurset “Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser” også et udredningskursus (6 dage), valg af interventionsformer (2 dage) og lovgivning og etik (2 dage). I alt 90 timer. Se mere om specialistuddannelsen og børne- og ungemodulet på dansk psykologforenings hjemmeside.
Deltagerbevis
Deltagerne får kursusbevis, som lever op til Dansk Psykologforenings retningslinjer til godkendelse af kurser til specialistuddannelserne.
Litteratur til inspiration
Psykologkurset i Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser bygger blandt andet på nedenstående litteratur. Disse referencer foreslås også til yderligere fordybelse. Der er ikke tale om obligatorisk litteratur, men inspiration.
Litteraturliste til Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser
Kursusdatoer
Psykologkursus i barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser afholdes i marts 2025 på følgende datoer:
- 2. marts 2026
- 3. marts 2026
- 11. marts 2026
- 12. marts 2026
- 18. marts 2026
Adresse:
Kursuscenter Sputnik
Hejrevej 43, stuen
2400 København NV
Pris
9.300 kr. ekskl. moms for 5 kursusdage.
Fuld forplejning med morgenmad, frokost, kaffe, frugt og kage er inkluderet.
Tilmelding
Om kursusudbyderen
Kursuscenter Sputnik underviser hvert år mere end 3.500 fagpersoner på det specialpædagogiske- og psykologiske område. Kurset i “Barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser” er ét af de kurser, vi udbyder under specialistuddannelsen for psykologer i samarbejde med specialiserede psykologer, og som er forhåndsgodkendt af Dansk Psykologforening. Sputnik tilbyder dagbehandling, STU og botilbud og har selv ti interne psykologer. Vi er VISO-leverandør for Socialstyrelsen.
Se også: Specialistkursus i mentaliseringsbaseret supervision
Undervisere på kursus i barnets psykiske udvikling og udviklingsforstyrrelser

Signe Hartvig Petersen
Cand.psych.aut. Godkendt specialist i klinisk børneneuropsykologi.
Børneneuropsykolog på Hjerneskadecenter Virum. Tidligere psykolog i PPR, børne- og ungdomspsykiatrien og på Børneklinikken.
Mangeårig erfaring med at undervise på kurser under specialistuddannelserne, herunder bl.a. specialpsykologuddannelsen i børne- og ungdomspsykiatri, kurser i neuropsykologisk udredning m.m.

Jesper Birck
Cand.psych.aut. Specialist i klinisk psykologi og psykoterapi for voksne.
Selvstændig psykolog og underviser. Tidligere ansættelser bl.a. psykologfaglig leder, psykolog på insitution for anbragte unge, psykolog i PPR og børne-familierådgivning samt underviser på Aarhus Universitet.
Har en lang række kurser og efteruddannelser, bl.a. Certificeret i Neurosequential Model of Therapeutics (NMT) v. Bruce Perry Child Trauma Academy i Houston.

Camilla Schjørring
Cand.psych.aut. Godkendt specialist i psykoterapi med børn. Godkendt supervisor på specialistniveau.
Konsulent på DISPUK.
Mangeårig erfaring som underviser, herunder på uddannelsen til specialpsykolog i psykiatrien, på supervisoruddannelse og psykoterapiuddannelse.
Har arbejdserfaring fra børne- og ungdomspsykiatrien, bosted og familiecenter.
