Specialpædagogisk Efteruddannelse for dig, der ønsker en overbygning i specialpædagogik. Du får ny viden, konkrete redskaber, kreativ undervisning og et netværk af ambitiøse fagfæller.
Du bliver undervist af pædagogisk konsulent og leder Malik Alkendi og autoriseret psykolog og supervisor Søren Bjørn Larsen.
Du får på Specialpædagogisk Efteruddannelse:
- En overbygning i specialpædagogik, der klæder dig på til at varetage pædagogiske opgaver med stigende kompleksitet.
- En tværfaglig efteruddannelse, hvor lærere, pædagoger, socialrådgivere og psykologer er ligestillede i et reflekterende rum.
- Mindre hold, der giver mulighed for at arbejde med din personlige fagudvikling.
- Konkrete specialpædagogiske redskaber, du kan benytte allerede dagen efter.
- Et tæt fagligt netværk inden for det specialpædagogiske område.
- Uddannelsesbevis for Specialpædagogisk Efteruddannelse, der dokumenterer dine kompetencer.
Indhold
Den specialpædagogiske efteruddannelse er bygget op af 12 kursusdage på et år. Dagene ligger som 2-dages moduler med undervisning fra 9.00-15.00.
Specialpædagogisk efteruddannelse er teoretisk funderet i systemiske, narrative og mentaliseringsbaserede metoder.
Modul 1: Specialpædagogisk fundament, systemisk og narrativ metode
På uddannelsens første modul lægger vi det metodiske grundlag. Vi tager et dyk ned i værktøjskassen og ser på de konkrete redskaber, vi kan hente fra den systemiske og narrative tradition. Efteruddannelsen kommer omkring:
- Introduktion til uddannelsen: Specialpædagogik til tiden
- Personlig faglig udvikling – hvad er det for mig?
- Historik og grundbegreber i narrativ tilgang
- Arbejde med bevidning og positionskort
- Systemisk tænkning – metabegreber, positioner, rammer og relationsarbejde.
- Opsamling på begreber og overførsel til praksis.
Modul 2: Narrative redskaber og familiearbejde
På tredje modul af specialpædagogisk efteruddannelse tager vi et dyk ned i narrativ pædagogik og psykologi og afprøver narrative redskaber. Herudover arbejder vi med systemisk-narrative tilgange til familiearbejde. Efteruddannelsen kommer omkring:
- Værdsættende praksis i det pædagogiske arbejde
- Eksternaliserende samtaler, tidslinjer og spørgsmål
- Handlings- og meningslandskaber
- Systemisk-narrative tilgange i familiebehandling
- Forældresamarbejde i det specialpædagogiske felt
Modul 3: Mentalisering i specialpædagogisk praksis
Vi arbejder med mentalisering, mentaliseringssvigt og pseudomentalisering, både hos målgruppen og os selv. Hvordan kan vi kvalificere vores specialpædagogiske arbejde ved at blive klogere på de mentale tilstande hos os selv og hinanden? Efteruddannelsen kommer omkring:
- Mentalisering, tilknytning og omsorgssvigt
- De fire mentaliseringsdimensioner
- Mentaliseringssvigt og triggers
- Pseudomentalisering, forråelse og afmagt i specialpædagogisk praksis
- De 3 A’er – adskillelse, alenethed og abstraktionsevne
- Gruppeopgave om mentalisering
Modul 4: Systemiske tilgange til positionering, teamforståelse og relationskompetence
I dette modul skal vi beskæftige os med systemiske perspektiver på den professionelle position. Vi gennemgår begreber som metakompetence og domæneteori og ser på teamdynamikker: Hvilke roller tager jeg selv i et team, og hvilke får jeg tildelt? Hvordan kan vi skabe forandringer i et team? Efteruddannelsen kommer omkring:
- Relationskompetence, symmetri og asymmetri
- Positionering i specialpædagogisk arbejde
- Metamakkerskaber og professionel forholdemåde
- Dynamikker i teams, selvledelse og gruppeledelse
- Gruppeopgave om positionering
Modul 5: Diagnoseforståelse, inklusion og normkritiske perspektiver
Som en del af Specialpædagogisk Efteruddannelse forholder vi os også til samtiden og forståelsen af dem, som er på kanten. Efteruddannelsen kommer omkring:
- Det diagnostiske system og diagnosers logik
- Forståelse af diagnosers påvirkning på samfundet og den enkelte
- Neurodiversitet og stress-sårbarhed
- Normkritisk pædagogik og forståelser af (køns)identitet, racialisering og normalitet
Stigma, forforståelser og bias - Redskaber til at arbejde specialpædagogisk
Modul 6: Professionel identitet og forankring i praksis
På efteruddannelsens sidste modul beskæftiger vi os med professionel identitet og binder uddannelsens temaer sammen. Efteruddannelsen kommer omkring:
- Professionel identitet i en narrativ forståelse
- Hvilke fortællinger har jeg til rådighed som professionel?
- Kritisk perspektiv på eget virke – kobling til mentalisering og positionering.
- Vi arbejder med at overføre tænkning og begreber fra kurset til praksis – vha. opgave der løses og fremlægges i grupper på dagen
- Vi fejrer uddannelsens afslutning med et glas bobler eller sodavand:-)
Form: Specialpædagogik i praksis
Vi tager udgangspunkt i din dagligdag og giver et boost til din faglighed. Konkrete cases, eksempler og nye redskaber kobles til viden og metode, og du får sprog til at reflektere over dine pædagogiske valg. Det gennemgående kodeord for efteruddannelsen er praksisnær.
Mit professionelle og faglige niveau er blevet hævet, og jeg er blevet mere bevidst om, at der ikke bare er én sandhed, men at helhedsperspektivet er vigtigt. På den måde går uddannelsen også ind personligt og udvikler dig som menneske og lærer dig at se tingene på en anden måde.
– Michelle Kürstein, pædagog, Københavns Kommune og tidligere kursist.
Infomøde om Specialpædagogisk Efteruddannelse
📅 Torsdag d. 15. maj, kl. 15.00-15.45
📍 Online
Overvejer du, om den specialpædagogiske efteruddannelse er noget for dig?
På vores online infomøde fortæller de to hovedundervisere om uddannelsens opbygning og indhold, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål. Det er gratis og uforpligtende at deltage.
Systemisk-narrativ uddannelsesramme
Vi tager udgangspunkt i grundlæggende systemisk-narrative teorier og kobler dem med nyere specialpædagogiske tilgange funderet i mentalisering og normkritisk pædagogik. Det betyder, at du får mulighed for at reflektere over og udfordre din egen praksis. Den specialpædagogiske efteruddannelse uddannelse giver dig redskaber til:
- at kunne skabe nye fortællinger om din målgruppe og dig selv
- at kunne analysere din position og bruge den professionelt
- at kunne opstille hypoteser og intervenere efter dem
- at arbejde systematisk med relationsdannelse og familiesamarbejde
- at forholde dig kritisk til diagnoseforståelse og normforståelse
- at blive klogere på dine og andres valg og fravalg hver dag
Netværk med specialpædagogiske fagfæller
Du bliver en del af en netværksgruppe, der mødes to gange i løbet af efteruddannelsen á 3 timer. Vi sammensætter grupperne efter arbejdsindhold og geografi.
Litteratur og opgaver
Du får tilsendt litteratur (typisk 1-2 kortere artikler på dansk) inden hvert modul.
Undervejs på uddannelsen skriver netværksgruppen to mindre refleksionsopgaver, som hjælper med at omsætte uddannelsens begreber på konkrete cases.
Kursusbevis for uddannelsen
Ved endt uddannelse får du et kursusbevis for Specialpædagogisk Efteruddannelse, som dokumenterer dine kompetencer.
For at bestå uddannelsen og modtage kursusbevis, skal du fremmøde på mindst 75 % af kursusdagene og aflevere de to refleksionsopgaver.
Hvem deltager på Specialpædagogisk Efteruddannelse?
- Lærere, herunder speciallærere, AKT-lærere og folkeskolelærere
- Pædagoger, herunder socialpædagoger, inklusionspædagoger og skole- og fritidspædagoger
- Socialrådgivere, vejledere, familierådgivere, sundhedspersonale og andre med interesse for specialområdet.
Specialpædagogisk efteruddannelse har bl.a. haft kursister fra disse arbejdspladser:
Se evt. også Pædagogisk lederuddannelse – en lederuddannelse med systemisk-narrativt afsæt.
Hvad får arbejdspladsen ud af at sende mig på specialpædagogisk efteruddannelse?
- Jeg får øget mit faglige niveau og tager nye redskaber og metoder med hjem.
- Jeg kan tilrettelægge en mere specialiseret indsats for brugerne af vores tilbud.
- Jeg får ny viden om det specialpædagogiske og diagnostiske område, som jeg kan dele med kollegerne.
- Jeg bliver mere sikker i det svære forældre- og netværkssamarbejde.
- Jeg får mulighed for at arbejde med cases fra afdelingen i refleksionsopgaverne.
Datoer
Specialpædagogisk efteruddannelse udbydes 1-2 gange om året og løber over 6 moduler á 2 dage med ca. en måneds mellemrum.
Alle kursusdage ligger på mandage og tirsdage. Der er undervisning fra 9.00-15.00 og morgenmad fra 8.30.
Marts 2025 – Få ledige pladser
- Modul 1: d. 17.-18. marts 2025
- Modul 2: d. 24.-25. april 2025
- Modul 3: d. 19.-20. maj 2025
- Modul 4: d. 19.-20. juni 2025
- Modul 5: d. 18.-19. august 2025
- Modul 6: d. 25.-26. september 2025
Herudover ligger der to studiegruppemøder:
- Studiegruppe 5. maj 13.00-15.30
- Studiegruppe 23. juni 13.00-15.30
November 2025 – Ledige pladser
- Modul 1: d. 3.-4. november 2025
- Modul 2: d. 4.-5. december 2025
- Modul 3: d. 12.-13. januar 2026
- Modul 4: d. 2.-3. februar 2026
- Modul 5: d. 9.-10. marts 2026
- Modul 6: d. 16.-17. april 2026
Herudover ligger der to studiegruppemøder:
- Studiegruppe 15. december 13.00-15.30
- Studiegruppe 24. februar 13.00-15.30
Kursussted
Uddannelsen foregår i vores kursuscenter i København:
Hejrevej 43, 2400 København NV.
Der er gratis parkering, og vi bor lige ved Nørrebro Station med S-tog og Metro.
Vi har kursister fra hele landet.
Pris
18.900 kr. ekskl. moms. Prisen inkluderer fuld forplejning alle dage. Ved flere tilmeldte fra samme institution får de efterfølgende deltagere 10 % rabat.
Ved behov er det muligt at opdele betalingen for uddannelsen i op til fire rater.
Hvis du bliver forhindret i at deltage, er det muligt at afmelde uden beregning frem til 30 dage før kursusstart
Mød en af vores undervisere
Søren Bjørn Larsen underviser på uddannelsen med et særligt fokus på narrativ pædagogik og psykologi. Se med her når han, fra en passage i Ole Lund Kirkegaards børnebog, Gummi-Tarzan, peger på en grundsten i den narrative forståelse af menneskelig tilblivelse, nemlig, hvordan vi alle sammen bliver til igennem de fortællinger, vi mødes af og med:
Vi har yderligere fire videoer, hvor Søren Bjørn Larsen peger på væsentlige narrative perspektiver. Du kan se dem alle her:
Kontakt
Vi ved, det kan være en stor beslutning at vælge efteruddannelse. Du er meget velkommen til at ringe til os med spørgsmål, eller hvis du blot er i tvivl om, hvorvidt Specialpædagogisk Efteruddannelse er noget for dig. Ring til:
Lene Holst Holmgård
41 78 31 01
LHO@gmail.com
Undervisere på Specialpædagogisk Efteruddannelse
Malik Alkendi
Pædagogisk konsulent, VISO-specialist og leder i Sputnik. Uddannet lærer med systemisk-narrativ lederuddannelse.
Malik har læst pædagogisk filosofi på DPU og er ved at gennemføre en diplom i ledelse. Han er velfunderet i den systemisk-narrative metode og har en særlig faglig passion omkring det systemiske, herunder positionering, kontekst og teamforståelse og underviser herudover i normkritiske perspektiver og normkritisk pædagogik.
Malik er vært og gennemgående underviser på uddannelsen.
Søren Bjørn Larsen
Autoriseret psykolog (cand.psych) og arbejder som supervisor, underviser og VISO-specialist i Kursuscenter Sputnik.
Søren er efteruddannet i narrativ teori og metode og har mange års erfaring med narrativ terapi, gruppeforløb og supervision. Han har desuden særlig faglig viden om psykiske lidelser, traume, stofbrug/misbrug og socio-emotionelle forstyrrelser.
Søren underviser på 4 af uddannelsens 12 dage, særligt omkring narrative metoder og professionel identitet.
Pia Laursen
Pia Laursen er psykolog (cand.psych) og arbejder som supervisor, underviser og ledelsescoach.
Pia har en 3-årig systemisk specialistuddannelse fra Milanoskolen i Italien og er specialiseret i systemisk-narrativ teori og mentalisering.
Pia underviser på mentaliseringsmodulet, bl.a. med udgangspunkt i de 3 A’er.