Temaaftener i Sputnik

Få inspiration til din praksis​. Sputnik tilbyder gratis temaaftener for fagfolk fire gange om året.
Du kan få en direkte invitation til nye temaaftener ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

Kommende temaaften

Næste temaaften bliver en gang i maj 2020. Den eksakte dato og temaet er ikke meldt ud endnu. Få besked via vores nyhedsbrev eller hold øje med vores Facebook-side.

Er du gået glip af en temaaften?

Kursuscenter Sputnik tilbyder skræddersyede kurser og oplæg.

Tidligere temaaftener

  • Gaming blandt børn og unge (februar 2020)
    Bliv klogere på hvilken betydning gaming har for børn og unges udvikling, og få  råd til, hvordan du som fagperson kan håndtere børn og unges problemer med computerspil i hverdagen
  • Skizofreni og psykoser blandt unge (december 2019)
    Skizofreni bryder typisk ud i ungdomsårene og kan have forskellige ekspressive udtryk, herunder psykotiske symptomer. Denne temaaften giver en indføring i skizofreni med særligt fokus på unge.
  • Sansernes betydning for udvikling og trivsel (september 2019)
    Bliv klogere på, hvordan vanskeligheder med sansebearbejdning og arousalregulering identificeres samt indblik i interventionsstrategier i barnets/den unges hverdag.
  • Hvor kommer nej’et fra? (maj 2019) – Se mere og book et lignende oplæg
    Hvordan kan vi forstå og arbejde med den rigiditet, vi af og til møder hos børn og unge med autisme og/eller ADHD?
  • Det nye diagnosesystem (januar 2019)
    Hvad går det nye diagnosesystem ud på, og hvad er baggrunden for ændringerne? Hvilken effekt vil det have, og hvad gør det for vores arbejde med og omkring børn og unge?
  • Narrative redskaber (november 2018)
    Sociale historier, tegneseriesamtalen og pralebogen er narrative redskaber, der kan hjælpe børn og unge med udviklingsforstyrrelser til bedre at forstå og håndtere vanskelige situationer.
  • Mentalisering (september 2018) – Se mere og book et lignende oplæg
    En temaaften med fokus på evnen til mentalisering, og hvordan man kan hjælpe børn og unge med nedsat mentaliseringsevne, uanset om de har autisme, ADHD eller tilsvarende udfordringer.
  • Unge voksne og deres netværk (maj 2018)
    Metoder i netværkssamarbejdet, herunder fokus på: selvbestemmelsesret og (u)myndighed, kronologisk alder og modenhedsalder samt pædagogiske tilgange til forældresamarbejde.
  • Medborgerskab og antiskolekultur​ (februar 2018)
    Temaaften om udsatte og marginaliserede unge.​
  • Spiseforstyrrelser og selvskade (september 2017)
    Viden om spiseforstyrrelser og selvskade, pædagogiske metoder i arbejdet, inddragelse af netværk
  • Psykoedukation og identitet (maj 2017)
    Hvad skal der til for at kunne udføre psykoeduktation og hvordan kan man gribe det an? Hvad betyder psykoedukation for hhv. opbygning af identitet samt mestring og ansvarsfølelse?​
  • Forældresamarbejde i autismefeltet (december 2016)
    Tilgange, redskaber og samtaleteknikker i familiearbejde, hvordan er livet for forældre til børn med autisme og psykiske vanskeligheder, når forældresamarbejdet bliver en udfordring.

Se også: oversigt over skræddersyede kurser og oplæg