Temaaftener i Sputnik​

Sansernes betydning for indlæring og trivsel

Dato og tid: Torsdag den 12. september 2019, kl. 16-19

Sted: Sputnik STU, Svanevej 14, København NV

Forplejning: Kaffe, the og aftensmad

Pris: Gratis

OBS: Alle pladser er optaget

Hvad byder denne temaaften på:

  • Oplægget vil være centreret om sanserne som den vigtigste indgang til den gode og blivende læring.
  • Du vil få indblik i, hvordan vanskeligheder med sansebearbejdning og arousalregulering identificeres samt indblik i interventionsstrategier i barnets/den unges hverdag.
  • ​Desuden vil du få ideer til, hvordan sanserne stimuleres og inddrages i den daglige omgang med børnene som en integreret del af hverdagen, undervisningen og legen.

Oplægsholdere: Anja Westbjerg og Christina Larsø. Begge ergoterapeuter med efteruddannelser i specialpædagogik og neuropsykologi. Siden 2003 har Anja og Christina arbejdet indenfor det børneergoterapeutiske område – både i almen- og specialområdet. De har specialiseret sig i vurdering og behandling af sensoriske bearbejdningsvanskeligheder; herunder hos børn med opmærksomhedsforstyrrelse og børn indenfor autismespektret.

Afbud

Er du tilmeldt og blevet forhindret, skal du give besked til Ann-Sophie Tønner Jensen på aje@skolensputnik.dk

Få inspiration til din praksis​

Sputnik tilbyder gratis temaaftener for fagfolk fire gange om året.
Du kan få en direkte invitation til nye temaaftener ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

Er du gået glip af en temaaften?

Kursuscenter Sputnik tilbyder skræddersyede kurser og oplæg. Se oversigt over hvad vi blandt andet tilbyder og kontakt os for at høre, hvad vi kan gøre for dig.

Tidligere temaaftener

  • Hvor kommer nej’et fra? (maj 2019) – Se mere og book et lignende oplæg
    Hvordan kan vi forstå og arbejde med den rigiditet, vi af og til møder hos børn og unge med autisme og/eller ADHD?
  • Det nye diagnosesystem (januar 2019)
    Hvad går det nye diagnosesystem ud på, og hvad er baggrunden for ændringerne? Hvilken effekt vil det have, og hvad gør det for vores arbejde med og omkring børn og unge?
  • Narrative redskaber (november 2018)
    Sociale historier, tegneseriesamtalen og pralebogen er narrative redskaber, der kan hjælpe børn og unge med udviklingsforstyrrelser til bedre at forstå og håndtere vanskelige situationer.
  • Mentalisering (september 2018) – Se mere og book et lignende oplæg
    En temaaften med fokus på evnen til mentalisering, og hvordan man kan hjælpe børn og unge med nedsat mentaliseringsevne, uanset om de har autisme, ADHD eller tilsvarende udfordringer.
  • Unge voksne og deres netværk (maj 2018)
    Metoder i netværkssamarbejdet, herunder fokus på: selvbestemmelsesret og (u)myndighed, kronologisk alder og modenhedsalder samt pædagogiske tilgange til forældresamarbejde.
  • Medborgerskab og antiskolekultur​ (februar 2018)
    Temaaften om udsatte og marginaliserede unge.​
  • Spiseforstyrrelser og selvskade (september 2017)
    Viden om spiseforstyrrelser og selvskade, pædagogiske metoder i arbejdet, inddragelse af netværk
  • Psykoedukation og identitet (maj 2017)
    Hvad skal der til for at kunne udføre psykoeduktation og hvordan kan man gribe det an? Hvad betyder psykoedukation for hhv. opbygning af identitet samt mestring og ansvarsfølelse?​
  • Forældresamarbejde i autismefeltet (december 2016)
    Tilgange, redskaber og samtaleteknikker i familiearbejde, hvordan er livet for forældre til børn med autisme og psykiske vanskeligheder, når forældresamarbejdet bliver en udfordring.

Se hvad du også kan booke af skræddersyede kurser og oplæg