Struktur på dagen

Dagshjælperen er et pædagogisk redskab til at få struktur og forudsigelighed på dagen, og derfor er den særligt effektiv for børn og unge med autisme eller lignende udfordringer.

Samtidig tager dagshjælperen hensyn til elevens dagsform og giver mulighed for at tage særlige hensyn på dage, hvor elevens overskud er lille. Dagshjælperen som pædagogisk redskab kan derfor være med til at forebygge konfliktsituationer.

Download dagshjælperen som pdf

Man udfylder dagshjælperen sammen med eleven om morgenen ved dagens start.​

“Vær opmærksom på, at nogle elever med kognititve og sociale udfordringer kan have ligeså meget brug for at sætte ord på, hvad der skal ske i frikvarteret som i timen.”

Hvis noget afviger fra planen, kan man tegne og pege på, hvad der er anderledes og på den måde, fastholder eleven en del af sin struktur, selv om der bliver byttet rundt.

Tip: Dagshjælperen kan også laves om til en ugehjælper, hvor eleven får overblik over hele den kommende uge – alt efter hvad der er tid til og behov for.

Vil du have flere pædagogiske redskaber?

Paedagogisk redskab dagshjaelperen

Klik på billedet og download Konflikttrappen som pdf.

Grundkursus i ADHD og AKT-metoder

Læs mere

Grundkursus i autisme

Læs mere