
Struktur på dagen
Dagshjælperen er et pædagogisk redskab til at få struktur og forudsigelighed på dagen, og derfor er den særligt effektiv for børn og unge med autisme og ADHD.
Samtidig tager dagshjælperen hensyn til barnets dagsform og giver mulighed for at tage særlige hensyn på dage, hvor barnets overskud er lille. Dagshjælperen som pædagogisk redskab kan derfor være med til at forebygge konfliktsituationer.
Man udfylder dagshjælperen sammen med barnet / den unge om morgenen ved dagens start.
“Vær opmærksom på, at nogle elever med kognititve og sociale udfordringer kan have ligeså meget brug for at sætte ord på, hvad der skal ske i frikvarteret som i timen.”
Hvis noget afviger fra planen, kan man tegne og pege på, hvad der er anderledes og på den måde, fastholder barnet en del af sin struktur, selv om der bliver byttet rundt.
Tip: Dagshjælperen kan også laves om til en ugehjælper, hvor barnet får overblik over hele den kommende uge – alt efter hvad der er tid til og behov for.
Vil du have flere pædagogiske redskaber?
- Se redskabskatalog med 20 socialpædagogiske redskaber
- Se oversigt over vores kurser
- Kontakt os på 41 78 31 01
Klik på billedet og download Dagshjælperen som pdf.